02/07/2024 0 Kommentarer
Fra Dukkemarch til toner om liv og død
Fra Dukkemarch til toner om liv og død
# Nyheder

Fra Dukkemarch til toner om liv og død
Uventet inspiration fødte en koncertform, som giver plads til at være menneske i glæde og smerte
Af Jannie Elisa Fjordside
”Ej Mor, ikke flere projekter!”
Dorthe Zielkes øjne smiler, mens hun gengiver sin tiårige datters ord. For egentlig forstår hun godt datterens hovedrysten – som heldigvis ikke stikker så dybt. Sagen er bare, at når ideerne til projekterne melder sig, kan hun ikke lade dem ligge. De betyder for meget.
Projekterne er en særlig form for koncerter, hun siden 2012 har udviklet på sammen med sin mand, Søren Johannsen. Hun selv spiller trompet, han er organist, og i næsten 20 år har de sammen spillet kirkekoncerter i mere end 400 kirker landet over samt optrådt i udenlandske kirker med traditionelle koncerter for trompet og orgel. Siden 2012 har den musikalske duo imidlertid forenet musikken med billeder og ord på storskærm.
Den visuelle side udspringer i høj grad – men ikke udelukkende – af et nært samarbejde med kunstmaler Arne Haugen Sørensen. Søren Johannsen arrangerer musikken – udvælger enkelte værker og transskriberer dem fra deres originalform til parrets to instrumenter – mens Dorthe Zielke forbinder det musikalske udtryk med den visuelle og tekstuelle formidling. Og det er en fortælleform, der kan noget særligt.
”Musikken understøtter billeder og tekst og ordene får en helt anden mulighed for at rodfæste sig i én – man kan hvile længere i ordene og lade dem synke ind, når musikken understøtter, og der er noget smukt at se på imens. Ord og billeder sætter musikken ind i en kontekst – det hele hænger sammen,” konstaterer Dorthe Zielke.
At ’det hele hænger sammen’, som Dorthe Zielke siger, gælder ikke blot for koncertformens udtryk, men også måden, hvorpå den ene idé fører musikerparret ned ad nye veje. I 2014 var det helt specifikt en vej, der hedder Rue Lord Byron.
Fra Paris til Odense
Frederikskirken – Den Danske Kirke i Paris – ligger et stenkast fra Triumfbuen og inviterer ind i et lyst, højloftet rum præget af de farverige vinduesmosaikker et umiskendeligt 1950ersnit i såvel prædikenstolen og nadverbordet og bordeauxpolstrede stole, der kan stables. Indretningen er ’nede på jorden’, og det samme var musikken på sin vis, da Dorthe Zielke en oktoberdag i 2014 lagde sin vej forbi.
”Jeg hørte en koncert med Carl Nielsens ’Humoreske Bagateller’, som jeg kendte i forvejen. Det er sjove stykker musik – titlerne er for eksempel ’Snurretoppen’, ’Sprællemanden’ og ’Dukkemarch’, og musikken får virkelig billederne frem af det legetøj, der beskrives,” fortæller Dorthe Zielke.
Mens hendes indre øje ser legetøjet blive vakt til live, spotter hun en detalje i programmet.
”Dér går det pludselig op for mig, at året efter jo er 150-året for Carl Nielsens fødsel. Og så kan jeg ikke lade være med at få ideen til en ny koncert,” fortæller hun.
Oftest former ideerne sig over længere tid, men med Carl Nielsen gik det stærkt; det skulle det, for jubilæumsåret ventede jo ikke. Men før den danske mesterkomponists livshistorie kunne trille ud på de danske landeveje, var Dorthe Zielke i Odense, hvor inspirationen kom fra en uventet kant.
”Jeg besøgte min søster i Odense og talte med hende om idéen – og hun foreslog, at jeg tog et smut ned forbi Carl Nielsen Museet i byen. Den tanke havde jeg slet ikke fået, men det var her, ideen tog fart,” fortæller Dorthe Zielke.
Carl Nielsen Museets direktør, Ida-Marie Vorre, sørgede for adgang til elektroniske billeder fra Carl Nielsens liv – og efter få, intense måneders arbejde var livshistorien ’Carl Nielsen i ord, toner og billeder’ klar til at blive vist 35 gange i 2015.
Vil lade livssangen klinge
Mens koncerter som dén om Carl Nielsen og hans liv har særligt momentum og interesse i jubilæumsår, er der temaer, som fylder, fordi de er et vilkår i vores eksistens. Temaer som kærlighed, sorg, trøst og glæde. Netop dé tematikker er omdrejningspunktet for det seneste visuelle koncertprogram, Dorthe Zielke og Søren Johannsen har skabt. Også hertil hentede Dorthe Zielke stor inspiration i sin søster.
”Min søster havde kræft i 3 ½ år, men formåede trods sygdommen at stråle og få en masse godt ud af det liv, hun havde. Hun samlede på visdomsord, og efter hun gik bort, fik jeg lyst til at give hendes livssyn og livsmod videre til andre mennesker,” fortæller Dorthe Zielke.
Resultatet er blevet en form for meditativ koncert, hvor musikken og billederne giver ro og plads til at lade samlingen af digte, ordsprog og andre visdomsord bundfælde sig for tilhørerne.
”Kirken som koncertsted, hvor alle vores koncerter afholdes, har noget helt særligt over sig. Her findes en atmosfære, ro og udsmykning som ingen andre koncertsteder. Her er der for eksempel plads til at man fælder en tåre, hvilket jeg ofte oplever nogle blandt publikum gøre under vores visuelle koncerter,” fortæller Dorthe Zielke.
Dét rum – rummet, hvor der er plads til at være menneske – vil Dorthe Zielke og Søren Johannsen gerne give videre også til dem, der ikke selv kan komme i kirken. Drømmen er, i samarbejde med læger og sundhedsfagligt personale, at indlede samarbejder med hospices, plejehjem og sygeafdelinger på landets hospitaler. Og på den måde at få kirkernes rummelighed og koncerternes magi ud, hvor livssangen er svær eller ved at ebbe ud.
Kommentarer